Poradniki
Start Poradniki Awarie prądu - przyczyny braku zasilania
Artykuł

Awarie prądu - przyczyny braku zasilania

Jednym z elementów oceny jakości świadczenia usługi przesyłu jest tak zwana ciągłość dostaw, czyli brak przerw w dostawie prądu do klienta i to zarówno tych spowodowanych awariami jak i konserwacją urządzeń.

awarie prądu

Fot. Flickr.com

Awarie prądu - przyczynajest znana

Po ostatnich perypetiach związanych z ograniczeniem dostaw spowodowanych wysoką temperaturą rozpoczął się proces przemiany polskiej energetyki, który może być wkrótce przerwany zmianami w sejmie. Nowe inwestycje czy plan utworzenia Ministerstwa Energetyki to obecne propozycje poprawy polskiej energetyki. Jako pierwszy troską o odbiorcę energii wykazał się Prezes URE, który do 2020 roku chciałby aby średnio każdy odbiorca był narażony na nieplanowany brak dostępu do energii jedynie na 136 minut w skali roku.

Do przerw w dostawie może dochodzić na skutek wysokiego napięcia bądź siły wyższej. Ciągłość dostarczania energii elektrycznej to głównie względy techniczne, a linie wysokie napięcia nie były modernizowane od lat 70. System elektryczny ma swoje prawa, dlatego normy jakościowe określają dopuszczalne odchylenie parametrów od wartości znamionowych.

Rodzaje przerw

Bez uprzedzenia mogą pojawić się przerwy w dostawie, zwykle ich przyczyną jest konserwacja sieci dystrybucyjnej. Są one klasyfikowane ze względu na długość, i tak występują:

  • Przemijające, które trwają nie dłużej niż jedną sekundę,
  • Krótkie, trwające dłużej niż jedną sekundę ale nie dłużej niż 3 minuty,
  • Długie, które trwają powyżej trzech minut i nie dłużej niż 12 godzin,
  • Bardzo długie, trwające dłużej niż 12 godzin ale nie dłużej niż dobę,
  • Katastrofalne, które trwają ponad 24 godzin.

Zamów bezpłatne porównanie Twojego rachunku

Przerwy z powiadomieniem

Dystrybutor musi powiadomić o planowanym wyłączeniu co najmniej 24 godziny przed planowanym wyłączeniem. Zawiadomienie musi określać datę i czas rozpoczęcia przerwy w dostawie, zwykle zawiadomienie określa też termin zakończenia przerwy, zawsze z tolerancją kilku godzin.O planowanej przerwie klient jest powiadomiony przez ogłoszenie, które pojawia się w jego okolicy, przypięte w widocznym miejscu (tablica ogłoszeń, bądź informacja pozostawiona w sklepie).Wychodząc naprzeciw klientowi o braku prądu można dowiedzieć się ze strony internetowej bądź za pośrednictwem e-maila czy wiadomości sms, niestetynie wszyscy dystrybutorzy wprowadzili taki system powiadamiania.

Jak zachować się w czasie awarii?

  1. Zachowaj spokój, to pewnie nie pierwszy raz kiedy gaśnie światło. Sprawdź czy awaria dotyczy tylko twojego domu/mieszkania, jeśli na ulicy także zgasły światła, możesz mieć do czynienia z awarią.
  2. Dystrybutor powiadamia o wyłączeniach, może okazać się, że nagły brak prądu to nie awaria a konieczność. Jeśli ta informacji do Ciebie nie dotarła możesz dowiedzieć się o tym dzwoniąc na infolinię.
  3. Nie jesteś elektrykiem nie usuwaj awarii na własną rękę, zwłaszcza jeśli możesz zlokalizować domniemane źródło awarii np. przewrócone drzewo. Jedyne co możesz to sprawdź zabezpieczanie zalicznikowe czyli bezpieczniki, które chronią twoją instalację.
  4. Jeśli nadal nie wiesz dlaczego nie masz energii zadzwoń i zgłoś ten fakt. Numer do Pogotowia Energetycznego to 991, połączenie jest bezpłatne, Pogotowie działa przez całą dobę.

Grażyna Kulik, Redaktor

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj ceny energii elektrycznej
dla domu:









Noc: 30%
Dzień: 70%
Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

Jak chronić sprzęt przed burzą?
07 Lipiec 2014
W samym środku sezonu burzowego warto dowiedzieć się, w jaki sposób można zabezpieczyć się przed niszczycielską siłą pioruna. Skutki jego uderzenia mo...
Jak sprawdzić czy licznik prądu działa prawidłowo?
07 Kwiecień 2014
Licznik prądu to urządzenie, które jak każde inne może ulec awarii czy usterce. Jego nieprawidłowe funkcjonowanie może powodować błędne zliczanie ener...
Enea awarie
18 Październik 2016
Na szybkim usunięciu awarii prądu zależy nie tylko konsumentom energii, ale i także podmiotowi, który odpowiada za ciągłość dostaw prądu, czyli dystry...
Przerwa w dostawie energii – kiedy należy ci się odszkodowanie?
14 Lipiec 2014
Poniosłeś stratę z powodu braku prądu? Należy ci się odszkodowanie! Kiedy można otrzymać je otrzymać? Ile wynoszą maksymalne przerwy w dostawie energi...
Pogotowie energetyczne numer
09 Kwiecień 2015
Z tego poradnika dowiesz się gdzie należy zgłosić awarię prądu. Podpowiemy, kiedy i w jaki sposób należy wezwać Pogotowie Energetyczne. Wyjaśnimy takż...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7