Fot. Flickr.com
Awarie prądu - przyczynajest znana
Po ostatnich perypetiach związanych z ograniczeniem dostaw spowodowanych wysoką temperaturą rozpoczął się proces przemiany polskiej energetyki, który może być wkrótce przerwany zmianami w sejmie. Nowe inwestycje czy plan utworzenia Ministerstwa Energetyki to obecne propozycje poprawy polskiej energetyki. Jako pierwszy troską o odbiorcę energii wykazał się Prezes URE, który do 2020 roku chciałby aby średnio każdy odbiorca był narażony na nieplanowany brak dostępu do energii jedynie na 136 minut w skali roku.
Do przerw w dostawie może dochodzić na skutek wysokiego napięcia bądź siły wyższej. Ciągłość dostarczania energii elektrycznej to głównie względy techniczne, a linie wysokie napięcia nie były modernizowane od lat 70. System elektryczny ma swoje prawa, dlatego normy jakościowe określają dopuszczalne odchylenie parametrów od wartości znamionowych.
Rodzaje przerw
Bez uprzedzenia mogą pojawić się przerwy w dostawie, zwykle ich przyczyną jest konserwacja sieci dystrybucyjnej. Są one klasyfikowane ze względu na długość, i tak występują:
- Przemijające, które trwają nie dłużej niż jedną sekundę,
- Krótkie, trwające dłużej niż jedną sekundę ale nie dłużej niż 3 minuty,
- Długie, które trwają powyżej trzech minut i nie dłużej niż 12 godzin,
- Bardzo długie, trwające dłużej niż 12 godzin ale nie dłużej niż dobę,
- Katastrofalne, które trwają ponad 24 godzin.
Zamów bezpłatne porównanie Twojego rachunku
Przerwy z powiadomieniem
Dystrybutor musi powiadomić o planowanym wyłączeniu co najmniej 24 godziny przed planowanym wyłączeniem. Zawiadomienie musi określać datę i czas rozpoczęcia przerwy w dostawie, zwykle zawiadomienie określa też termin zakończenia przerwy, zawsze z tolerancją kilku godzin.O planowanej przerwie klient jest powiadomiony przez ogłoszenie, które pojawia się w jego okolicy, przypięte w widocznym miejscu (tablica ogłoszeń, bądź informacja pozostawiona w sklepie).Wychodząc naprzeciw klientowi o braku prądu można dowiedzieć się ze strony internetowej bądź za pośrednictwem e-maila czy wiadomości sms, niestetynie wszyscy dystrybutorzy wprowadzili taki system powiadamiania.
Jak zachować się w czasie awarii?
- Zachowaj spokój, to pewnie nie pierwszy raz kiedy gaśnie światło. Sprawdź czy awaria dotyczy tylko twojego domu/mieszkania, jeśli na ulicy także zgasły światła, możesz mieć do czynienia z awarią.
- Dystrybutor powiadamia o wyłączeniach, może okazać się, że nagły brak prądu to nie awaria a konieczność. Jeśli ta informacji do Ciebie nie dotarła możesz dowiedzieć się o tym dzwoniąc na infolinię.
- Nie jesteś elektrykiem nie usuwaj awarii na własną rękę, zwłaszcza jeśli możesz zlokalizować domniemane źródło awarii np. przewrócone drzewo. Jedyne co możesz to sprawdź zabezpieczanie zalicznikowe czyli bezpieczniki, które chronią twoją instalację.
- Jeśli nadal nie wiesz dlaczego nie masz energii zadzwoń i zgłoś ten fakt. Numer do Pogotowia Energetycznego to 991, połączenie jest bezpłatne, Pogotowie działa przez całą dobę.
Grażyna Kulik, Redaktor